Siguranta la locul de munca - ce trebuie sa stie angajatorii si angajatii despre normele de protectie a muncii
publicat in: Blog // publicat pe: 31.10.2023
Munca in orice domeniu este o activitate care presupune riscuri. Indiferent de tipul de activitate pe care il desfasoara un angajat, acesta se expune unor pericole pe care atat el, cat si angajatorul trebuie sa le gestioneze bine, de la bun inceput.
Doar in conditiile gestionarii eficiente a riscurilor, manifestarea acestora poate fi evitata, iar angajatul poate sa ofere cel mai bun randament. Un angajat care lucreaza in conditii de siguranta la locul de munca va fi multumit de conditiile in care activeaza si va putea sa fie productiv.
Din perspectiva angajatorului, siguranta locului de munca este foarte importanta si din punct de vedere legal. In Romania, companiile sunt obligate prin lege sa respecte anumite standarde cu privire la conditiile de securitate in care angajatii isi desfasoara activitatea. Siguranta in munca poate fi asigurata prin intermediul mai multor masuri si echipamente specifice, iar in acest articol pot fi gasite cele mai importante informatii despre ce reprezinta protectia muncii, toate rolurile sale si modalitati prin care poate fi asigurata, inclusiv echipamente individuale de protectie.
Cuprins:
1. Siguranta la locul de munca - despre protectia muncii si scopurile ei
2. Securitatea la locul de munca - importanta utilizarii echipamentului de protectie
Cunoscuta si sub denumirea de sanatate si siguranta la locul de munca (SSM), protectia muncii reprezinta un domeniu foarte important in mediul profesional. Conceptul este concentrat asupra prevenirii accidentelor si a imbolnavirilor care ar putea fi cauzate de munca. Pentru ca protectia muncii sa fie la cele mai inalte standarde, este important ca atat angajatorul, cat si angajatul sa depuna eforturi si sa respecte anumite obligatii.
Astfel, siguranta in munca devine un aspect fundamental pentru toate partile implicate in procesul de munca si, implicit, pentru intreaga societate si intreg mediul de business. Rolurile sale sunt multiple, iar in continuare pot fi descoperite cele mai importante dintre acestea.
Rolurile protectiei muncii
-
Prevenirea accidentelor - obiectivul principal al protectiei muncii este evitarea aparitiei accidentelor la locul de munca. Pentru ca acest lucru sa fie posibil, trebuie sa fie identificate si evaluate potentialele pericole, iar apoi identificate modalitatile de control ale acestora, in sensul minimizarii riscului de incidente;
-
Prevenirea imbolnavirilor profesionale - protectia muncii are in vedere si prevenirea imbolnavirilor legate de munca. Acest lucru presupune controlul tuturor factorilor de risc, de la substante chimice periculoase, pana la sedentarism sau expunerea la zgomot;
-
Promovarea culturii sigurantei - protectia muncii are si menirea de a promova o cultura a sigurantei si responsabilitatii la locul de munca. Astfel, siguranta devine o valoare a organizatiei, care ii face pe angajator si angajat sa colaboreze in sensul crearii si pastrarii unui mediu cat mai sigur de munca;
-
Respectarea legislatiei - domeniul sigurantei la locul de munca este reglementat prin legi specifice, pe care toti angajatorii din Romania trebuie sa le respecte. Prin asigurarea unui climat sigur de lucru, angajatorii isi garanteaza si propria protectie impotriva potentialelor amenzi;
Asadar, siguranta locului de munca este un concept ale carui roluri vizeaza atat angajatorii, cat si angajatii. Pentru fiecare dintre cele doua parti, trebuie facuta o diferentiere in materie de impact si implementare a normelor de protectie a muncii.
Implementarea sigurantei la locul de munca, pentru angajati si angajatori
Protectia muncii este un aspect esential si pentru angajator, dar si pentru angajati. Normele de protectie a muncii, stabilite inclusiv prin lege, au rolul de a asigura conditii sigure in mediul de lucru, ceea ce conduce la reducerea riscului de accidente si imbolnaviri. In continuare, vom prezenta modalitatile de implementare a normelor de protectie a muncii din ambele perspective, respectiv cea a angajatului si a angajatorului.
Angajatul
-
Instruire si informare - pentru ca angajatul sa aiba toate sansele sa isi adapteze activitatea si la masurile de protectie si siguranta, este important ca el sa participe la sesiunile de instruire cu privire la riscurile specifice locului de munca, modalitatile corecte de utilizare a echipamentelor etc.
-
Utilizarea echipamentelor de protectie - angajatul are datoria de a folosi echipamentul furnizat de catre angajator, atunci cand se impune utilizarea acestuia. De asemenea, angajatul trebuie sa comunice orice potentiala degradare a echipamentului, pentru ca acesta sa poata fi reparat sau inlocuit;
Angajatorul
-
Evaluarea riscurilor - angajatorii trebuie sa efectueze o evaluare a riscurilor la locul de munca, in vederea identificarii tuturor pericolelor potentiale. Aceasta activitate trebuie sa fie documentata si repetata cu regularitate, pentru ca masurile de protectie sa poata fi adaptate noilor provocari care pot aparea;
-
Planificare si prevenire - in baza procesului de evaluare a riscurilor, angajatorii trebuie sa dezvolte planuri clare de prevenire si sa adopte masurile potrivite cu scopul de a minimiza riscurile. Aceste masuri pot fi de mai multe tipuri, iar in cele ce urmeaza vor fi trecute in revista cele mai importante dintre ele;
Legislatia din Romania privind protectia muncii
In Romania, regulile privind protectia muncii sunt bine reglementate prin lege, in vederea asigurarii protectiei sanatatii angajatilor la locul de munca. Exista o intreaga serie de legi, regulamente si norme care protejeaza angajatii de accidente si imbolnaviri. Iata care sunt cele mai importante dintre acestea:
Legea nr. 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca - in aceasta lege consta cadrul general pentru reglementarea sanatatii si securitatii in munca, pe teritoriul Romaniei. Prin legea 319 din 2006, sunt stabilite toate obligatiile angajatorilor si angajatilor si sunt definite normele de baza, in vederea asigurarii unui mediu sigur de lucru.
Normele metodologice de aplicare a legii nr. 319/2006 - in cadrul acestor norme sunt oferite detalii specifice referitoare la implementarea Legii securitatii si sanatatii in munca si sunt clarificate cerintele practice pentru angajat si angajator.
HG nr. 300 din 2006 cu privire la cerintele minime de securitate si sanatate pentru folosirea de catre angajati a echipamentelor de munca la locul de munca - este o hotarare guvernamentala care stabileste cerinte minime pentru echipamentele folosite la locul de munca si asigura conformitatea lor cu standardele de siguranta.
HG nr. 1425/2006 cu privire la Regulamentul-cadru pentru organizarea activatilor de protectie a muncii - regulamentul-cadru ofera indicatii cu privire la modul de organizare a activitatilor de protectie a muncii. De asemenea, sunt setate si prevederile referitoare la numirea responsabililor cu sanatatea si securitatea in munca, precum si procedurile pentru evaluarea riscurilor.
HG nr. 129/2021 cu privire la modificarea si completarea normelor de aplicare a Legii securitatii si sanatatii in munca - este o hotarare guvernamentala prin care sunt actualizate normele metodologice pentru clarificarea unor aspecte legate de protectia muncii
Legea nr. 55/2020 cu privire la protectia datelor cu caracter personal - este o lege care se aplica si in contextul securitatii in munca, in special in ceea ce priveste datele personale ale angajatilor.
Norme tehnice pentru SSM - sunt documente tehnice prin care sunt oferite detalii si cerinte pentru diferite aspecte ale sigurantei si sanatatii la locul de munca.
Este important ca atat angajatorii, cat si angajatii sa constientizeze existenta si importanta acestor reglementari si sa le respecte, in vederea asigurarii unui climat de lucru cu adevarat sigur si sanatos. Angajatorii au obligatia de a verifica cu regularitate modificarile legislative si actualizarea politicilor de protectie a muncii, pentru a se asigura ca pastreaza conformitatea cu legislatia valabila in Romania.
Pentru ca securitatea la locul de munca sa fie la un nivel optim pentru angajati, este nevoie in general de trei categorii esentiale de masuri care sa fie implementate de catre angajator. Acestea trebuie sa fie, la randul lor, respectate de catre angajat. Concret, este vorba despre:
-
Monitorizarea si raportarea incidentelor - protectia muncii implica si o monitorizare constanta a conditiilor de munca si raportarea pericolelor in cel mai scurt timp, in baza unor proceduri clar stabilite. Astfel, masurile potrivite vor putea fi luate pentru remedierea situatiilor si pentru prevenirea reaparitiei problemelor.
-
Echipament individual de protectie (EIP) - este un aspect esential al protectiei muncii. Angajatorul trebuie sa ofere acces angajatilor la echipament individual de protectie adecvat, iar angajatii trebuie sa il foloseasca in mod corespunzator, pentru a se proteja contra pericolelor specifice locului de munca.
Principalele tipuri de echipamente de protectie si rolurile lor
Echipamentul individual de protectie este un subiect care merita analizat in detaliu si tratat cu importanta atat de catre angajat, cat si de catre angajator. Echipamentele au rolul de a proteja angajatii in fata unor pericole care pot sa fie foarte variate, de la expunerea la substante chimice, zgomot, temperaturi extreme, particule mici si zburatoare etc. In continuare, urmeaza o prezentare a celor mai comune tipuri de EIP si modul in care acestea contribuie la securizarea locurilor de munca.
Echipament de protectie pentru cap si fata
In aceasta categorie sunt incluse casca de protectie, care protejeaza capul de lovituri si de obiectele care ar putea sa cada si sa afecteze sanatatea angajatului, pecum si modelele de ochelari de protectie, care protejeaza ochii de particulele in suspensie, radiatiile luminoase sau substantele chimice.
Echipament de protectie auditiva
Castile sau dopurile auditive reduc nivelul de zgomot la care sunt expusi angajatii, ceea ce previne deteriorarea functiei auditive.
Echipament de protectie pentru caile respiratorii
Mastile respiratorii se folosesc in sensul protejarii sistemului respirator contra vaporilor, gazelor, particulelor si substantelor chimice nocive.
Echipament de protectie pentru maini si brate
In anumite medii, se impune utilizarea de manusi pentru riscuri termice si chimice, insa exista si varianta de manusi de uz general sau manusi din piele, in functie de domeniul de activitate. Manusile protejeaza palmele de substante chimice, obiecte taioase sau temperaturi extreme. Se pot folosi, de asemenea, si mansoane de protectie care acopera antebratele si bratele, pentru a proteja contra expunerii la substante periculoase si temperaturi ridicate.
Echipament de protectie pentru picioare
Si protectia picioarelor este foarte importanta, mai ales imptoriva caderii de obiecte si a lichidelor periculoase. In acest sens, se recomanda utilizarea de catre angajati a unor modele speciale de pantofi de protectie sau bocanci de protectie. Foarte utile sunt si accesoriile pentru picioare.
Echipament de protectie pentru corp
Protectia corpului este foarte importanta, iar in acest sens pot fi folosite combinezoane, salopete de protectie, precum si veste reflectorizante. Salopetele de protectie protejeaza corpul contra expunerii la substante chimice, particule sau temperaturi extreme, in vreme ce vestele reflectorizante asigura vizibilitatea angajatilor in zone cu trafic rutier sau medii cu vizibilitate redusa.
Echipament de protectie contra caderilor
Pentru protejarea angajatilor care lucreaza la inaltime, pot fi folosite echipamente precum coarde de siguranta sau harnasamente.
Echipamente de protectie contra curentului electric, radiatiilor si produselor chimice
Se impune folosirea de haine ignifuge pentru angajatii care lucreaza cu electricitate, respectiv combinezoane si manusi speciale pentru cei care manipuleaza substante chimice periculoase. De asemenea, se pot folosi si echipamente din plumb si incaltaminte speciala, pentru asigurarea protectiei muncitorilor din industria medicala sau nucleara.
Asadar, importanta echipamentului individual de protectie este una care nu trebuie neglijata. In cazul in care angajatii nu folosesc echipamentele potrivite, efectele pot fi foarte grave, de la imbolnaviri si rani grave, pana la deces.
Responsabilitatea utilizarii corecte a echipamentului este una comuna pentru angajat si angajator. Primul trebuie sa cunoasca normele de utilizare a echipamentelor si conditiile in care acestea sunt obligatorii, in vreme ce angajatorul este responsabil cu asigurarea tuturor resurselor necesare, din acest punct de vedere.
Interbabis.ro pune la dispozitie companiilor si profesionistilor o gama bogata de echipamente individuale de protectie, ideale pentru mediile de lucru care implica riscuri. Investitia in solutii de calitate reprezinta o modalitate excelenta de asigurare a unor conditii de lucru conforme, care sa incurajeze siguranta si eficienta angajatilor pe termen lung.
Sursa foto: Unsplash.com