X

[MAXIMUM_COMPARE_PRODUCTS]

Produse
Produse

Accidente la locul de munca - Informatii utile pentru asigurarea unui mediu de lucru sigur

publicat in: Blog // publicat pe: 04.01.2024

Mediul de lucru sigur si sanatos este foarte important la locul de munca, deoarece asta presupune obtinerea confortului fizic, psihic si social al angajatilor, precum si siguranta angajatorului ca totul va fi bine si ca nu va fi nevoit sa se confrunte cu situatii deosebite. Din pacate, accidentele la locul de munca se pot petrece oricand, multe afaceri avand probleme diverse provenite din aceasta cauza. 

Pentru a reusi sa se descurce prin orice scenariu posibil, angajatorii si angajatii trebuie sa cunoasca intocmai ce inseamna un accident de munca si care sunt cauzele acestuia, cum pot fi identificate accidentele de acest fel si cum pot fi prevenite, precum si care este importanta unui mediu sigur si a informarii cu privire la tipurile de accidente existente pentru prevenirea lor intr-un mod corect. 

In plus, in articolul de mai jos sunt facute si alte precizari importante, cum ar fi reglementarea legala a accidentelor de munca, clasificarea acestora, precum si obligatiile pe care le au angajatul si angajatorul in lupta de a preveni aparitia unor astfel de incidente nedorite, cu urmari, uneori, foarte grave.

Cuprins:

  1. Ce este un accident la locul de munca?

1.1. Riscurile de accidentare la locul de munca

1.2. Cum pot fi identificate tipurile de accidente la locul de munca

1.3. Cum se face cercetarea accidentelor la locul de munca

1.4. Prevenirea accidentelor la locul de munca

  1. Reglementarea legala a accidentelor de munca si clasificarea acestora

2.1. Exemple de accidente la locul de munca in conformitate cu legea

2.2. Alte evenimente ce pot fi considerate accidente la locul de munca

  1. Obligatiile angajatului si angajatorului in prevenirea accidentelor la locul de munca

3.1. Obligatii pe care le are angajatorul pentru a preveni accidentele la locul de munca

3.2. Obligatii pe care le are angajatul pentru a preveni accidentele la locul de munca

1.Ce este un accident la locul de munca?

Accidentul la locul de munca este un eveniment neplanificat, nedorit si neplacut, care are loc in timp ce angajatul munceste si are ca repercursiuni vatamarea corporala sau psihica a acestuia. Un astfel de accident poate avea loc la locul de munca, in drum catre sau dinspre serviciu.

1.1. Riscurile de accidentare la locul de munca

In functie de domeniul de activitate, de spatiul in care se lucreaza si de durata in care angajatul presteaza diferite munci se pot evidentia diferite tipuri de riscuri. Dintre acestea pot fi amintite: caderi si alunecari, caderea de obiecte, lovituri si contuzii, expunerea la substante periculoase, arsuri si accidente termice, risc electric, incendii, explozii, ergonomia necorespunzatoare, oboseala, suprasolicitarea, violenta, boli profesionale, echipament de protectie personala necorespunzator, probleme legate de siguranta rutiera.

1.2. Cum pot fi identificate tipurile de accidente la locul de munca

Identificarea tipurilor de accidente ce se pot petrece la locul de munca este foarte importanta daca se doreste prevenirea aparitiei unor astfel de evenimente. Pentru a le identifica se poate trece la cateva abordari utile. De exemplu, se face analiza istoricului de accidente, acest lucru putand arata care sunt tipurile de accidente ce s-au petrecut in trecut si care s-ar putea repeta. O alta metoda este de a evalua posturile de munca si a proceselor de lucru prin efectuarea de inspectii. 

Angajatii trebuie incurajati sa spuna daca s-au petrecut aceste accidente, chiar daca nu s-a intamplat nimic rau, adica daca nu au existat raniri usoare sau grave, deoarece ei furnizeaza astfel informatii utile cu privire la accidente ce s-ar putea produce in viitor altor lucratori. Nu poate fi uitata nici consultarea cu persoane specializate sau consultanti externi care pot identifica real si corect tipurile de accidente ce se pot petrece si care pot dezvolta diferite strategii de prevenire.

1.3. Cum se face cercetarea accidentelor la locul de munca

Cercetarea accidentelor la locul de munca este vitala si obligatorie pentru a stabili imprejurarile si cauzele care au dus la producerea lor. De asemenea, prin aceasta cercetare se vor stabili care au fost reglementarile legale incalcate, cine raspunde pentru acest lucru si ce masuri trebuie sa fie luate pentru a nu mai exista astfel de evenimente pe viitor. 

Aceasta procedura se efectueaza de catre angajator (daca este vorba despre incapacitate temporara de munca), de inspectoratul teritorial de munca (daca este vorba despre invaliditate evidenta sau confirmata, deces, accidente colective etc.), de Inspectia Muncii (cand se refera la accidentele colective realizate de avarii sau explozii), de autoritatile de sanatate publica teritoriale (pentru boli profesionale sau boli legate de profesiune). 

In caz de accident la locul de munca, dosarul de cercetare trebuie sa cuprinda o serie de documente specifice. La finalul cercetarii se va face constatarea intr-un proces verbal ce va fi intocmit in mai multe exemplare si care va fi inregistrat. Dosarul trebuie trimis catre inspectoratul teritorial de munca pentru verificare si avizare.

1.4. Prevenirea accidentelor la locul de munca

Pentru orice tip de afacere, prevenirea accidentelor la locul de munca reprezinta o prioritate. Un specialist in acest sens va spune ca prevenirea trebuie sa aiba in vedere identificarea riscurilor si pericolelor care pot avea loc, evaluarea riscurilor, elaborarea unui plan de prevenire, formarea si educarea angajatilor, implementarea unor proceduri de lucru sigure, inspectii periodice, promovarea unei culturi a sigurantei, monitorizarea si raportarea tuturor incidentelor.

Un mediu sigur la locul de munca pentru a impiedica aparitia accidentelor are o importanta colosala:

  • protejeaza viata si sanatatea angajatilor;

  • reduce costurile pentru angajatori (plati de compensatii, cheltuieli medicale, pierderi de productivitate);

  • evita unele sanctiuni legale si amenzi pentru angajatori;

  • creste moralul si productivitatea in randul angajatilor;

  • reduce absenteismului angajatilor;

  • mentine o imagine pozitiva asupra companiei;

  • protejeaza mediul inconjurator. 

Spatiul de lucru trebuie sa fie in conformitate cu prevederile legale, adica sa fie amenajat in asa fel incat sa ofere conditii de siguranta si securitate, sa fie suficient de mare, sa aiba mobila, echipamente si materiale asezate astfel incat sa permita lucratorilor sa isi desfasoare activitatea in mod sigur, sa ofere ventilatie adecvata si o iluminare corecta, dar si o temperatura si umiditate potrivite. Angajatii trebuie sa beneficieze de acces la caile de evacuare si la echipament de prim ajutor, iar mobilierul si echipamentul vor fi neaparat ergonomice pentru a reduce pe cat posibil oboseala si disconfortul. 

De un real ajutor in prevenirea accidentelor la locul de munca este si importanta informarii despre tipurile de accidente ce se pot petrece si despre cum sa se evite producerea lor. Angajatorul trebuie sa organizeze sesiuni de informare pentru angajati in care sa le explice si sa-i constientizeze cu privire la tipurile de accidente ce pot aparea. Astfel, cunoasterea lor va oferi angajatilor posibilitatea sa adopte diferite masuri preventive, precum respectarea procedurilor de siguranta pentru a reduce riscul de ranire.

O masura foarte importanta in prevenirea accidentelor la locul de munca este formarea si instruirea angajatilor pentru a lucra in conditii de siguranta cu privire la procedurile ce trebuie indeplinite, dar si la utilizarea adecvata a echipamentului de lucru. Furnizarea acestui echipament de protectie este vitala pentru buna desfasurare a muncii. Astfel, angajatii trebuie sa aiba asupra lor casca de protectie, ochelari de protectie, manusi impotriva riscurilor termice si chimice, casti sau orice alt EPP (echipament de protectie personala) necesar in functie de tipul de munca efectuat, precum bocancii si pantofii de protectie de calitate superioara.

2. Reglementarea legala a accidentelor de munca si clasificarea acestora

Accidentele de munca sunt reglementate de legea numarul 319/2006, actualizata in 2018 (Legea Securitatii si Sanatarii in Munca). Aceasta cuprinde informatii cu privire la securitatea in munca, dar si acele masuri ce sunt necesare pentru a preveni aparitia unor astfel de evenimente nedorite. 

2.1. Exemple de accidente la locul de munca in conformitatea cu legea

Accidentele sunt de mai multe tipuri si pot fi clasificate in diferite categorii. Cele mai des intalnite tipuri de accidente de munca sunt:

  • accident de munca usor, cu leziune superficiala, ce necesita ingrijire pentru mai putin de trei zile;

  • accident de munca grav ce presupune ranirea grava a angajatului si o incapacitate temporara de munca mai mare de trei zile (include si invaliditatea si decesul);

  • boala profesionala este o afectiune produsa in timpul exercitarii profesiei sau meseriei;

  • incidentul periculos este un eveniment grav (explozie, incendiu, avarie, emisii de boxe majore) ce produce pagube materiale. 

Accidentele pot fi clasificate si intr-un alt mod: cele care produc incapacitate temporara de munca (cel putin trei zile), accidente ce produc invaliditate, accidente mortale si accidente colective. De asemenea, acestea pot fi incadrate atat ca accidente mecanice sau chimice la locul de munca, primele facand referire la situatiile in care sunt vatamate anumite parti ale corpului in urma exercitarii unei presiuni, iar cele din urma fiind reprezentate de arsuri si intoxicatii ca urmare a intrarii in contact cu anumite substante nocive.

2.2. Alte evenimente ce pot fi considerate accidente la locul de munca

Desigur ca mai exista si alte evenimente ce pot fi considerate accidente la locul de munca, asa ca mai pot fi mentionate:

  • evenimentele produse unei persoane ce se afla in vizita cu permisiunea angajatorului;

  • evenimente produse unei persoane ce indeplineste sarcini de stat sau de interes public;

  • accidentarea unei persoane care a intreprins o actiune din proprie initiativa pentru a preveni sau inlatura un pericol ce ameninta bunul public sau privat;

  • accidentele petrecute pe traseul normal de la domiciliu la locul de munca al angajatului si invers;

  • evenimentul petrecut inainte sau dupa incetarea muncii, atunci cand victima prelua sau preda uneltele de lucru, utilajul sau diverse materiale, daca schimba echipamentul de protectie etc.;

  • accidente petrecut in pauzele reglementate, in locuri amenajate de angajator (chiar si pe traseul normal spre si de la aceste locuri);

  • accidentari ale persoanelor ce urmeaza cursuri de calificare, recalificare sau de perfectionare (pe durata acestor activitati sau din cauza lor);

  • evenimente petrecute din cauza unor calamitati naturale, cu conditia ca angajatul sa se afle in timpul lucrului sau atunci cand isi indeplineste indatoriri legate de serviciu;

  • accidente legate de agresarea unui angajat pe durata lucrului etc.

3. Obligatiile angajatului si angajatorului in prevenirea accidentelor la locul de munca

O afacere sanatoasa, cu angajati fericiti si bine protejati la locul de munca este idealul oricarui angajator, asa ca este esential ca acesta sa-si ia toate masurile pentru obtinerea unei sigurante sporite ca nu va avea parte de evenimente nedorite, ce l-ar putea costa atat bani, cat si reputatia. Totusi, cunoasterea obligatiilor in prevenirea accidentelor la locul de munca este esentiala atat pentru angajator, cat si pentru angajatii acestuia. 

3.1. Obligatiile pe care le are angajatorul pentru a preveni accidentele la locul de munca

Principalele obligatii pe care le are angajatorul sunt cele din sfera preventiei si se refera la:

  • realizarea unui plan bine pus la punct de interventie tehnica, sanitara si organizatorica;

  • existenta autorizatiei pentru protectia muncii;

  • selectarea corespunzatoare a angajatilor;

  • oferirea de echipament de lucru adecvat angajatilor;

  • informarea adecvata cu privire la folosirea masinilor, a spatiului de lucru, a regulilor de protectie a muncii;

  • oferirea de cursuri de protectie si sanatate in munca;

  • crearea tuturor conditiilor necesare unui mediu de lucru sanatos;

  • respectarea legilor si reglementarilor cu privire la sanatatea si securitatea in munca.  

3.2. Obligatii pe care le are angajatul pentru a preveni accidentele la locul de munca

Angajatul are si el obligatii pentru a preveni accidentele la locul de munca. Pot fi amintite dintre acestea respectarea regulilor si a procedurilor de siguranta stabilite de angajator, utilizarea corecta a echipamentului de protectie, raportarea incidentelor si a riscurilor, participarea la instruirea si educatia despre siguranta, oferirea informatiilor cerute de inspectorii de munca si de cei sanitari. 

Daca angajatul se accidenteaza la locul de munca, atunci el are si anumite drepturi, ce se pot extinde in ce priveste familia. Astfel, dintre aceste drepturi se pot mentiona:

  • posibilitatea de a accesa servicii medicale gratuite pana in momentul in care isi restabileste starea de sanatate;

  • in urma unui accident de munca va obtine o indemnizatie care difera in functie de situatie;

  • i se permite reabilitarea si reconversia profesionala;

  • i se vor rambursa unele cheltuieli legate de transportul de urgenta, dispozitivele medicale implantate, aparatele auditive, ochelarii, protezele ce au fost deteriorate ca urmare a accidentului de munca petrecut;

  • in caz de deces familia primeste despagubiri. 

In concluzie, un business sanatos si sigur presupune protejarea vietii si sanatatii angajatilor, asa ca este vital ca cei implicati in desfasurarea muncii, dar si angajatorii sa cunoasca indeaproape toate informatiile necesare pentru a evita producerea de accidente nedorite. 

Surse foto: unsplash.com

Produse recomandate
Interbabis.ro – sursa ta de încredere pentru echipamente de protecție a muncii
Cu acoperire națională, Interbabis – furnizor de echipamente de protecție a muncii, oferă o gamă completă de soluții pentru construcții, industrie, logistică și medii de lucru solicitante. Oferim soluții B2B, livrare rapidă, calitate certificată.
Informatii utile
înregistrează-te

Aboneaza-te la newsletterul Interbabis si fi la curent cu utimele noutăți din domeniu și cele mai noi campanii promoționale.


powered by teamshare
© Copyright 2025 Interbabis
designed by headstart.ro
NOU
Ochelari de protectie S-155, transparent,
Cod pachet EOCHBY02POCTRUNIV
In stoc
Preț cu TVA 13,98 Lei
In stoc
NOU
Semimasca cu supapa tip cupa, FFP2, 6RES120, alb
Cod pachet ESEMGA31FP2RES120
In stoc
Preț cu TVA 4,09 Lei
In stoc
NOU
Jacheta de lucru termica, gri-negru, unisex
Cod pachet EJACGA41POLGIzzzS
Stoc limitat
Preț cu TVA 240,90 Lei
Stoc limitat
Pantaloni de lucru din tercot cu pieptar, 320 gsm, Professional, albastru-negru
Cod pachet EPNTPZ06TERGIzz44
Produsul va fi livrat in aproximativ 14 de zile.
Preț cu TVA 114,44 Lei
Produsul va fi livrat in aproximativ 14 de zile.
NOU
Vesta reflectorizanta cu fermoar, Manager, galben neon, unisex
Cod pachet EVESCH01POSGNzzzM
In stoc
Preț cu TVA 25,17 Lei
In stoc
NOU
Vesta reflectorizanta, matlasata, portocaliu-bleumarin, unisex
Cod pachet EVESVE02POLPOzzzS
In stoc
Preț cu TVA 231,58 Lei
In stoc
Preț cu TVA 112,28 Lei
In stoc
NOU
Pantofi de protectie, O1, HRO, Kensington Low, negru-portocaliu
Cod pachet EPTFDM01zO1NGzz35
Produsul va fi livrat in aproximativ 5 de zile.
Preț cu TVA 1.244,24 Lei
Produsul va fi livrat in aproximativ 5 de zile.
NOU
Pantofi de protectie, S3, ESD, RS 270, negru-galben
Cod pachet EPTFHK04S3NGzz39
Stoc epuizat
Preț cu TVA 722,13 Lei
Stoc epuizat
NOU
Pantofi de protectie, O2, Dunlop Flying Wing, negru, unisex
Cod pachet EPTFKI13zO2NEzz36
Stoc limitat
Preț cu TVA 308,73 Lei
Stoc limitat